On a Clear Day You Can See Forever
Toen ik na mijn studie een poos in New York woonde ontdekte ik dat een atelier niks voor mij was. Ik had een fantastisch atelier op Broadway maar voelde altijd een enorme behoefte om weer naar buiten te gaan. Buiten zag, dacht en voelde ik zoveel meer. Op mijn omzwervingen door de stad ben ik foto’s, notities, gedichtjes en kleine tekeningetjes gaan maken. Die heb ik vervolgens samengebracht in een boek On a Clear Day You Can See Forever. Het boek lijkt op een persoonlijk handgeschreven dagboek, de getypte tekst lijkt handgeschreven doordat ik alle letters heb overgetrokken met overtrekpapier. Ook maakte ik destijds een kaart van alle straten in New York waar ik gelopen had. Dit was het begin van wat later de Zachte Atlas plattegronden werden.
Printed Matter New York:
Rothuizen spent a few years not painting in New York. Instead, he spent his days wandering the streets talking to homeless guys, writing stories and making a less formal art– a project that cannot be easily framed and hung on the wall. He made this book as “a way to put all the drawings, photos, objects, paintings, and texts side-by-side so together they resemble a street or even a city that you can wander through.”
In New York, Jan Rothuizen (1968, NL) left his studio to go out into the streets. The often disarmingly honest accounts of his endless wanderings through the city read like a personal diary. Yet the brilliant typography (the typed text was made to look handwritten, by using tracing paper) and well balanced combination of text and image make this book a self-contained artwork.